Co s člověkem, který nechce

CO S ČLOVĚKEM, KTERÝ „NECHCE“.

„NIC“

I takto by mohl skončit tento článek. Problém by se tím, ale nevyřešil.

Ve vaší firmě/týmu by „pruditel“ zůstal. Lidsky možná „fajn“ holka/kluk, ale pracovně vás stál už tolik energie, že nevíte, co s ním, a tak se uchýlíte do pozice „NIC“. Všichni víme, že takto problém nezmizí, ani zavření očí nám nepomůže.

Pojďme se podívat, jak tento problém vzniká, ale hlavně co s tím.

Zažila jsem to jak ve svých týmech, tak u svých klientů. Byl to většinou idylický a super tým, pak to ale přišlo. Přišla změna, a ne všichni ji akceptovali. Změna vždy souvisela se změnou vedoucího, ať už to byl přímý nadřízený, anebo někdo ve vyšší struktuře, který měl najednou jiný styl vedení, jiné požadavky, jinou komunikaci. Z důvodu této změny, to vyžadovalo změnu i u nich samotných, změnu v přístupu k práci, změnu k používaným systémům, změnu v komunikaci nebo to změnilo pracovní priority. A oni nechtěli tuto změnu akceptovat a přizpůsobit se, a tak to začalo.

Možná to taky znáte. Neplnění pracovních úkolů, nebo pozdní plnění. Neustálé vyzdvihování minulosti, (dříve se to dělalo takto, dříve to bylo správně a teď je to chaos). Stěžování si, že je toho na ně moc. Otrlejší vám dávají rady, jak byste to podle nich měli dělat. Velmi často se tito lidé o své názory dělí se zbytkem kolektivu, který se přizpůsobil a má snahu je strhnout na svou stranu a na pracovišti začíná otevřený boj. Zaměstnanec a jeho nadřízený (i když se třeba nezměnil, ale víte, jít za ředitelem už chce odvahu, a navíc chcete svůj problém vyřešit bez zásahu shora).

Zaměstnanec začíná svého šéfa poučovat, jak by se to mělo dělat, jak to bylo kdysi lepší.
Tímto postupem zakrývá své neplněné úkoly a neustále chce, ať se šéf před ním obhajuje, proč udělal ten či onen krok. Toto období je velmi vyčerpávající, pokud se necháte strhnout do role obhájce.
Začne vám vadit kde co, přestože jste s tím člověkem byl před změnou třeba i „kámoš“, mu už nemůžete téměř přijít na jméno a každý jeho čin vám přijde jako naschvál a začínáte se cítit jako na pranýři.

 

ALE DOST!

 

Toto není udržitelné. Totálně se fyzicky i emočně vyčerpáte, ale hlavně tento „boj“ nevyhrajete.
A už vůbec ne s českým zákoníkem práce v zádech.

Takže vraťme se zpět a změňme to.

  1. Podívejte se, kdy se chování zaměstnance nebo kolegy začalo měnit a s čím to souviselo.
  2. Podívejte se, jak je to dlouho od změny-je to déle než 1 měsíc nebo ještě více?
  3. Nastavte jednoznačně hranice a otevřeně popište situaci,

„že vnímáte, že od změny “XY“ je v práci méně spokojený, že se to projevuje neplněnými nebo pozdě plněnými úkoly. Častým vyzdvihování, že v minulosti to bylo lépe a radami k vaší osobě, jak byste měl svou práci dělat.
A proto se tě potřebuji zeptat, jestli za aktuálně stávajících podmínek i s mým stylem vedení chceš tuto práci dělat nebo ne. Jak dlouhou dobu potřebuješ, aby sis svou odpověď promyslel. (za vás je akceptovatelný maximálně týden možná konec měsíce).Pokud navrhne déle tak, sdělte, že to pro vás není akceptovatelné, a že nejpozději za týden nebo koncem měsíce chcete znát jeho odpověď, dříve ať klidně přijde)

 

ŘEŠENÍ

řekne, že zůstáváOK - jasně nastavte hranice a pravidla například:

  1.  úkoly budou plněny vždy včas, pokud bude nějaký výjimečný případ, proč nemůže být úkol splněn, je nutné mě informovat předem a sdělit důvod

Pokud budeš mít pocit, že něco se nedělá správně, prosím připrav si analýzu rizik se zdůvodněním a návrhem řešení, jak by se to mělo dělat

  1. prosím o vynechání tvých rad na můj způsob vedení a řízení. Pokud máš návrh na změnu, ráda tě vyposlechnu, jen si předem domluvme termín.

 

 – řekne, že NE

  1. Pokud chcete Vy i On můžete se podívat, jestli u vás ve firmě není pro něj místo
  2. Podepište dohodu o ukončení pracovního poměru – pokud je pro vás klíčový v nějaké činnosti dejte si tam čas pro zaučení, vím může to bolet, může to být nepříjemné, ale respektujte jeho rozhodnutí, je dospělý.

Nikoho nedržte v práci násilím, to ani dlouhodobě nejde, i kdyby byl sebe více klíčový.

 

Pokud je klíčový

­ domluvte se na čase, kdy své záležitosti předá a pak může jít hledat štěstí jinam.

­pokud máte obavy, aby své klíčové činnosti předal a neodešel na nemocenskou, zbývá jen motivace finanční– např. pokud ve výpovědní lhůtě včas a v požadované kvalitě „zaškolí“ nového člověka dostane např. 5000 Kč. Chápu, může se vám to příčit, proč byste, když sám chce jít pryč mu měli ještě platit, ale podívejte se na to z jiného úhlu – když “nezaškolí“ a zítra už nepřijde, kolik vás to bude stát sil a peněz?

 

Vím, že v hlavě vám mohou nabíhat věci co jste možná někdy slyšeli, někdo vám je říkal nebo jste je četli. Nadřízený je od toho, aby hledal řešení – to ano.

Výše uvedené je řešení. Nechcete zůstat v pozici obhájce a neustále vysvětlovat, poučovat. A práce stojí.

 

Již z minulosti se potvrdilo, že přežijí jen organismy, které se umí přizpůsobit.

A to je důvod, proč vymřeli dinosauři.

 

Přeji vám, ať máte co nejméně komplikovaných vztahů na pracovišti. A pokud už jsou, tak ať vás jejich řešení stojí co nejméně sil.

A pokud budete potřebovat individuální pomoc, konzultaci volejte 602 233 141 nebo napište info@hanaslamova.cz

Blog

Inspirativní články na různá témata.

manažerský rozvoj

Co s člověkem, který nechce

Máte zaměstnance/nebo podřízeného, který vás stojí spoustu sil? Přečtěte si, jestli právě on není, ten který nechce.

jak si udělat pořádek ve firmě

Jak si udělat pořádek ve firmě

Možná, že už i u vás ve firmě dospěl čas do bodu, kdy nemůžete dělat vše. Vaše firma roste a vy musíte s ní.

po mateřské znovu na startu

Po mateřské znovu na startu

Blíží se vám konec mateřské a přepadá vás úzkost co dál budete dělat. Máte pocit, že už o vás nikdo nestojí a nic neumíte? Do původní práce se nechcete nebo nemůžete vracet? 

První inspirativní setkání

Mi ženy se dokážeme vzájemně podržet, podpořit, vyslechnout ale i inspirovat se, předat si energii.

Zobrazit další články z blogu