Jak si udělat pořádek ve firmě
Jak si udělat ve firmě pořádek
Když se nám mění role, je to pro nás vždy velmi náročná etapa. Ať je to z role dítěte na rodiče nebo z podnikatele na zaměstnavatele. Je těžké se odpoutat od původní role a přijmout novou roli s jejími zodpovědnostmi.
Možná, že už i u vás ve firmě dospěl čas do bodu, kdy nemůžete dělat vše. Vaše firma roste a vy musíte s ní.
Nejčastější první obavy a chyby bývají:
● nechci být špatný šéf, chci být hodný, žádný despota
● jaký úkol delegovat, co když to neudělá tak dobře jako já
● doteď to fungovalo, tak bude i teď, kdyžtak to dodělám
● mám zaměstnance, ale není to úplně ono, ať už lidsky nebo pracovně, co teď s tím, ještě to zkusím
● lidi přicházejí s inovacemi, ale já to nemůžu dělat, nemám na to čas nebo peníze ● lidi si myslí, že jsem milionář, ale já mám menší plat než někteří z nich ● ten vztah už je moc kamarádský a zaměstnanci překračují hranice respektu
Vidíte se v některé obavě? Prožili jste ji nebo právě prožíváte? Chápu, není to jednoduché, ale věřte, že si tím prošel každý, i ten největší podnikatel. Jen se o tom moc nemluví.
Co tedy dělat?
● Začněte od sebe - napište si, jaký šéf byste chtěl být, jaké má mít hodnoty a proč, co chcete, aby o vás vaši lidé říkali. Přemýšlejte ve dvou rovinách, jak vlastnosti, tak i dovednosti. Např. spravedlivý a expert na danou oblast.
● Napište si vše, co potřebujete k chodu firmy. Nezapomínejte na tvorbu strategie, obchod, řízení financí, ale i kontrolu a poté si stanovte, jaké úkoly musíte dělat jen vy a ostatní delegujte - nezapomeňte nastavit systém kontroly na rozdělené úkoly.
● Je potřeba si rozdělit role - buď rozdělte role vy nebo předložte vašim lidem, co se musí dělat, ať si to rozeberou a vy korigujte své představy, ne každý umí odhadnout své síly a schopnosti.
● Pokud vám někdo nesedí, nastavte zkušební dobu - pokud si nejste jisti, nespoléhejte, že se to změní, pokud nemáte smlouvu na dobu určitou, po skončení zkušební doby jde zaměstnance už mnohem hůře propustit. Doporučuji zkušební dobu 3-6 měsíců a smlouvu třeba na 9-12 měsíců, a pokud vám i nadále zaměstnanec nesedí, je lepší se rozloučit.
● Nastavte si systém - dělejte týdenní porady, kde si určíte, co tento týden má kdo dělat, co vás čeká. Pokud máte rychle akcelerující business, přidejte denní 15 minutové porady, kde si řeknete aktuální dění. Vytvořte nástěnku nápadů, kde budou moci vaši zaměstnanci dávat jejich nápady a pravidelně, alespoň 1krát za kvartál ji projděte a roztřiďte na “konkrétní termín”, “někdy možná”, “nejde to”.
● Respekt - pokud se vám nelíbí nějaká situace, řekněte mu to. Popište mu své emoce a jak chcete, aby to bylo příště. Např. velice mě to minule zamrzelo, snažím se vám vytvořit pěkné pracovní prostředí a tvá poznámka byla nevhodná před zákazníkem. Pokud budeš mít příště nějakou žádost, vyřešme to soukromě nebo na poradě.
Věřím, že vám pro začátek pomůže tento rozcestník. Pokud budete chtít řešit konkrétní věci, ráda vám pomůžu. Stačí napsat a domluvíme se. Pomůžu vám vybudovat firmu snů, cítit se spokojeně a být přirozený lídr.